2019 téli-nyári gumi teszt

Téligumi 2019 adac teszt

Ezúttal a teszt a kisteher és személyautó szegmenst vizsgálta, ahol nem mindegyik gumiabroncs bizonyult meggyőzőnek. Az idei vizsgált méretek: 205/65 R16 C T és 185/65 R15 T.

Kisteher gumik tekintetében az ADAC 2019-es nyári teszteredményei felkavarók voltak. Sok járművezetőt a nedves úton nyújtott féktávolság ijesztett meg. Ezúttal, hogy mindenkit megnyugtassunk, előrevetíthetjük, hogy a vizsgált téli kisheter abroncsok tulajdonságai nedves útviszonyok között sokkal inkább megfelelőnek bizonyultak a nyári teszthez képest.

 

A profil és a téli keverék jó a nedves úton történő fékezéshez

A probléma, hogy a különösen masszív kisteherabroncsok a megerősített oldalfalaikkal és merev szerkezetükkel gazdasági okokból, az üzemanyag-megtakarítás és a futásteljesítmény érdekében, veszítenek fékezési tulajdonságaikból. Legalábbis a nyári teszt során erre az eredményre jutottak az ADAC szakemberei. Ugyanakkor a formatervezés, vagyis a profil kialakítása miatt a téli gumiabroncsoknak sokkal jobb fékezési tulajdonságokkal kellene rendelkezniük. Fékezés közben ugyanis a téli gumik jobban kiszorítják a vizet a futófelület kiképzésének köszönhetően nyári társaikhoz képest.

És igen, valóban! A téli gumik a tesztpályán 8m-rel korábban álltak meg a nyáriakhoz képest. Az egyik legfontosabb probléma a gumiabroncs-gyártás célkitűzéseiben rejlik. Az egyik tulajdonság pozitív irányba történő fejlesztése többnyire sajnos negatív irányba tol el egy másikat. Ebben az esetben annak, aki nedves úton kiváló tulajdonságokkal rendelkező kisteher gumiabroncsot szeretne, kompromisszumot kell kötnie a száraz útviszonyok között. Továbbá azoknak, akiknek a választott abroncs száraz és nedves útviszonyok között is megfelelően viselkedik, azoknak a hónál jelentkezik majd a probléma.

Szivacs egy száraz úton

Száraz utakon a kisteher gumiabroncsok többsége egész egyszerűen pontatlan! Késve reagálnak a kormányzási parancsokra és lassan stabilizálódnak. Egy laikus azt mondaná, hogy kicsit spontán dolgoznak. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesített jól.

Ugyanakkor az ázsiai Maxxis elbukik, ha hóval kell szembenéznie. A “fehér dicsőség”, a havas-jeges út kihívásai a Michelin és az Uniroyal kizárólagos dicsősége. A megtett kilométerekkel kapcsolatban visszatértek a klasszikus célokhoz: több profil és lágyabb gumikeverék, azaz több kopás. Kopásállóság tekintetében a Falken aratta le a babérokat, csak sajnos ezt követően nedves úton történő fékezéskor ő is elbukott.

A futásteljesítmény döntési kritérium is egyben a három legjobban teljesítő gumiabroncs között, amelyek azonban ezen a téren csak kielégítő eredményt értek el. A Conti VanContactWinter a legjobb nedves és száraz utakon - azonban kopásállóság tekintetében gyengének bizonyult. A hosszabb élettartamú Michelin Agilis Alpin száraz úton gyengébb kicsit, de havas útviszonyok között igazán erős tulajdonságokat képvisel. A Pirelli Carrier Winter áll valahol a kettejük között: jó eredményeket mutatott száraz utakon és alacsony az üzemanyag-fogyasztása.

Magasabb szint a kis méretű gumiabroncsokban

Összességében elmondható, hogy a 185-ös méretben tesztelt gumiabroncsok jobb eredményekkel zárták a vizsgálatot mint kisteher társaik. 16 modellt teszteltek és értékeltek az ADAC szakemberei a 18 egyedi kritérium alapján. Az eredmény háromszor "jó", tízszer "kielégítő", egyszer "megfelelő" és kétszer "hiányos".

A Dunlop és a Pirelli segítségével csak két prémium termék érheti el a "jó" ítéletet, a Kleberrel pedig egy újabb Michelin márkanév kerül közbe. A sikeres Continental WinterContact TS860 jeges úton mutat kisebb hiányosságokat. A Michelin és Goodyear termékei pedig havas útviszonyok között érnek el jobb eredményeket.

A Toyo csalódást okozott a teszten a rossz kanyarodási tulajdonsága miatt, a Davanti pedig gyengeségeket mutat nedves úton, illetőleg az aquaplanning, azaz vízen való felúszási viselkedése is alacsony.

Íme itt vannak a 2019-es téli gumiabroncs-teszt jelenlegi eredményei:

185/65 R15 T téli gumi teszt eredmények (ADAC 2019)

Az elvárások nem mindig teljesülnek: Csak a Dunlop és a Pirelli valósítja meg a prémium termékek "jó" ítéletét, mivel a Kleber egy másik Michelin márkát közbeiktat.

 

  Márka mintázat ADAC minősítés Száraz út Nedves út Jég Zajszint / Komfort Üzemanyag fogyasztás Kopás
1. Dunlop Winter Response 2 jó jó jó jó jó jó megfelelő jó
2. Kleber Krisalp HP 3 jó jó jó jó jó jó megfelelő jó
3. Pirelli Cinturato Winter jó jó jó jó jó jó elégséges jo
4. Continental WinterContact TS860 megfelelő jó jó jó megfelelő megfelelő jó jó
5. Hankook Winter i*cept RS2 megfelelő jó jó jó megfelelő megfelelő megfelelő jó
6. Michelin Alpin A4 megfelelő jó jó megfelelő jó megfelelő megfelelő nagyonjó
7. Falken Eurowinter HS01 megfelelő megfelelő jó megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
8. Vredestein Snowtrac 5 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó megfelelő jó jó
9. Goodyear UltraGrip 9 megfelelő jó jó megfelelő jó megfelelő jó jó
10. Nokian WR D4 megfelelő megfelelő megfelelő jó jó megfelelő jó megfelelő
11. Gislaved Euro*Frost 6 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó megfelelő jó jó
12. Kumho WP51 Wintercraft megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó megfelelő jó megfelelő
13. Viking WinTech megfelelő jó megfelelő jó jó megfelelő jó jó
14. Sava Eskimo S3+ elégséges elégséges megfelelő jó jó megfelelő jó jó
15. Toyo Snowprox S943 elégtelen megfelelő megfelelő elégtelen jó megfelelő jó jó
16. Davanti Wintoura elégtelen megfelelő elégtelen elégséges jó megfelelő jó jó

 

nagyon jó kiváló jó megfelelő megfelelő elégséges elégséges elégtelen elégtelen

 

A következtetés: A leminősítés fő oka a hátrányosabb tulajdonságokból következik nedves vagy havas útviszonyok között. A Continental és a Hankook modelljei azonban jég miatt csúsztak le, a Sava-t pedig azért értékelték alul, mivel száraz utakon gyengébb teljesítményt nyújtott.

A győztesek: A Dunlop, Kleber és Pirelli jelenlegi téli gumiabroncsai az első helyet foglalják el - különböző hangsúlyokkal. A Dunlop előnyei elsősorban a nedvességből, a hóból és az üzemanyag-fogyasztásból származnak. A Kleber száraz útviszonyok mellett és kopásállóság tekintetében mutatott kiváló eredményt. A Pirelli erőssége pedig különösen nedves útviszonyok között mutatkozott meg.

A középmezőny: összesen 10 modell került be a középmezőnybe a teljesítménye miatt. Itt mindössze apróbb hiányosságok döntöttek. A Conti és a Hankook a jégen nyújtott teljesítményük miatt estek ki az élmezőnyből, A Michelin és a Goodyear pedig a hóban nyújtott miatt. A Falken gyengeségeket mutat száraz úton, havon és jégen is, a Vredestein pedig nedves és havas úton bizonyult gyengébbnek. Habár a Nokian a tőle megszokott módon havon és jégen kiválóan teljesít, száraz és nedves úton, valamint kopás szempontjából csak kielégítő szintet ért el.

A vesztesek: a kielégítő besorolással nem túl meggyőző eredményre jutott a Sava gumiabroncsa. A száraz utakon mért vezetési tulajdonságai kicsit sem meggyőzőek. Toyo csalódást okoz a hóban - különösen kanyarodáskor. A Davanti gumiabroncs- habár csak nem régen kapható a német piacon- ám a tesztek során nem bizonyult valami meggyőzőnek.

205/65 R16C T téli gumi teszt eredmények (ADAC 2019)

Csak a Continental, a Michelin és a Pirelli modellek kaptak megfelelő pontszámot, a tesztpálya többi része csupán kielégítő, vagy hiányos.

  Márka mintázat ADAC minősítés Száraz út Nedves út Jég Zajszint / Komfort Üzemanyag fogyasztás Kopás
1. Continental VanContactWinter megfelelő jó jó megfelelő megfelelő megfelelő jó megfelelő
2. Pirelli Carrier Winter megfelelő jó megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
3. Michelin Agilis Alpin megfelelő megfelelő megfelelő jó jó megfelelő jó jo
4. Vredestein Comtrac 2 Winter elégséges megfelelő megfelelő elégséges jó elégséges jó jó
5. Goodyear Cargo UltraGrip2 elégséges elégséges megfelelő elégséges jó megfelelő jó jó
6. Falken Eurowinter Van01 elégséges megfelelő megfelelő elégséges jó megfelelő jó jó
7. Bridgestone Blizzak W810 elégséges elégséges elégséges megfelelő megfelelő elégséges jó megfelelő
8. Kumho PorTran CW51 elégséges elégséges elégséges megfelelő megfelelő megfelelő jó megfelelő
9. Matador MPS 530 Sibir Snow Van elégséges elégséges megfelelő megfelelő megfelelő elégséges megfelelő megfelelő
10. Uniroyal Snow Max 2 elégséges elégséges megfelelő jó megfelelő elégséges megfelelő megfelelő
11. Yokohama WY01 elégséges megfelelő elégséges megfelelő jó jó jó jó
12. Sava Trenta M+S elégtelen elégséges megfelelő elégtelen megfelelő megfelelő jó jó
13. BFGoodrich Activan Winter elégtelen megfelelő elégtelen megfelelő jó megfelelő jó jó
14. Goodride SW 612 elégtelen elégséges megfelelő elégtelen jó megfelelő jó megfelelő
15. Maxxis Vansmart Snow WL2 elégtelen jó megfelelő elégtelen jó megfelelő jó jó

 

nagyon jó kiváló jó megfelelő megfelelő elégséges elégséges elégtelen elégtelen

 

A következtetés: A VW T6 három prémium terméken jut keresztül, amelyek megítélése csak kielégítő. Összehasonlítva azonban a nyári kisteher gumi teszteredményekkel, a téliek nedves utakon végsősoron jól teljesítettek.

A győztes: a kielégítő általános minősítéssel rendelkező három modellben a Continental egyértelműen megmutatja előnyeit száraz és nedves utakon; hóban csak a fékezés eredménye lett valamivel alacsonyabb. Kissé nagyobb kopása miatt a Continental VanContactWinter különösen alkalmas alacsony vagy közepes futásteljesítményű járművekhez. A Michelin termék megmutatja előnyeit a télies utakon, és magasabb futásteljesítményt ér el. A Pirelli kiváló pontszámot mutat a száraz utakon, és enyhe előnyöket bizonyít az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, de gyengébb kanyarodási tulajdonságokkal rendelkezik nedves és havas úton.

Az egyes vizsgálati kategóriák: Száraz utakon a legtöbb termék egyszerűen nem rendelkezik pontossággal: A gumiabroncsok késleltetve reagálnak a kormányzási parancsokra és a jármű helyzetének stabilizálása hosszabb időt vesz igénybe - köznyelven szólva, minden kissé szivacsos. Csak a Continental, a Pirelli és a Maxxis teljesít jól ebben a kritériumban.

Nedves utakon a tesztelt abroncsok egyharmada jó nedves tapadási tulajdonságokkal, rövid fékezési távolságokkal és jó kanyarodási stabilitással rendelkezik. Számos tesztjelölt azonban mindössze közepes tulajdonságokra van ítélve. Kizárólag a Continental éri el a jó megítélést nedves körülmények között. Havon azonban csak a Michelin és az Uniroyal győzte meg igazán a tesztelőket, ugyanis a legtöbb modell gyengeséget mutatott ezen a téren. Futásteljesítmény tekintetében a Falken eredménye nem rossz, de nem is nagyon jó. A Michelin középkategóriás gyártmánya a BFGoodrich sajnos egy gyenge képességgel emelkedik ki a mezőnyből, nedves úton igen erőtlen oldalelvezetést mutat. Sava, a Goodride és a Maxxis ugyanezen tulajdonságukban gyengék havas útviszonyok között, így mind a négy résztvevő megítélése rossz.




Nyárigumi 2019

Az ADAC 2019-ben 16 nyári gumiabroncsot tesztelt a 215/65 R 16 C méretben. Az vizsgált abroncsokat VW T5 és T6 modellre szerelték. A C-gumiabroncsok összehasonlító vizsgálatának eredményei: 5 gyártót tart “kielégítőnek az ADAC és 9 tesztjelölt kapott “gyenge” megítélést.
  1. Nyári gumiabroncsok furgonokhoz és teherautókhoz: A 215/65R16 C gumiabroncs méretet főként a kisteherautók kereskedelmi szektorában használják, ahol elsősorban az alacsony kopásra tervezték. A teszteredmények kifejezetten rosszak lettek a nedves úton tanúsított viselkedés alapján. Mind a 16 vizsgált modell hiányosságot mutatott nedves úton. A Continental mutatott egyedül jobb eredményt a száraz úton tanúsított viselkedése miatt, de nedves úton a Continental is hiányosságokkal rendelkezik (3.4). Kilenc gumiabroncs gyenge eredményt ért el nedves úton, közülük 4 pedig a nedves úton történő fékezés tesztjén teljesen elbukott.
  2. A nedves tapadás és a kilométer közötti eltérés: Az öt "kielégítő" eredményt elért gumiabroncsot túlzás lenne tesztgyőztesként elkönyvelni. Az Apollo, a Goodyear, a Pirelli, a Nokian és a Continental az első helyen áll. Az Apollo és a Goodyear csak nedves úton mutatott gyengeséget, de ezen belül a Goodyear kopásvizsgálata kétszer akkora lett, mint az Apolloé. A Pirelli és Nokian gyártók megegyező mértékben mutatnak enyhe hiányosságot nedves tapadás tekintetében, végső, összesített eredményük “kielégítő”. A Nokiannal ellentétben a Pirelli kopásállóságra kapott értékelése “nagyon jó” lett. A két “megfelelő” gyártó a Maxxis és a Kumho. Mind a két modell nedves tapadásra kapott minősítése alacsony lett. Míg a maxxis száraz úton mutatott tulajdonságai “jó” és kopásállósága “nagyon jó”, addig a Kumho száraz úton hiányosságokat mutat. 
    A vizsgálat során világossá vált: a nedves utakon tanúsított alacsony szinteredmények oka a nedves tapadás és a megtett kilométerek közötti távolság. Szinte az összes haszongépjármű gumiabroncsa üzemanyag-megtakarításra és kilométerre van tervezve, a nedves úton a féktávolságuk azonban hosszú és a vezetési komfort sem megfelelő. Tehát a három legjobb kopásállóságot mutató abroncs, - Sava, Fulda, Michelin- is hiányosságot mutat nedves útfelületen.

  3. ADAC 2019 ítélet: A gumiabroncs gyártóknak tisztába kellett lennie a tervezés és tesztelés során a nedves úton mutatott hiányosságokkal. Ezen kisteherabroncsok használata során szigorúan figyelni kell a sebességre és a vezetési stílusra a fokozott közúti biztonság érdekében, hiszen a nedves úton mért féktávolságok abszolút nem megnyugtatóak. A kisteherautókra szánt gumiabroncsok gyártása és tervezése során a következőkre kell fokozott figyelmet szentelni: nemcsak a kopásállóság és az üzemanyag-fogyasztás kérdésében kell pozitív eredményeket elérni, de mihamarabb csökkenteni kell a száraz és nedves úton mutatott féktávolságokat. A biztonsági szempontokat szükségszerű a gazdasági szempontok elé helyezni!

215/65R16C ADAC 2019 nyárigumi teszt eredmények (ADAC, 2019)

  Márka mintázat ADAC minősítés Száraz út Nedves út Zajszint / Komfort Üzemanyag fogyasztás Kopás
1. Apollo Altrust Megfelelő jó megfelelő megfelelő jó jó
2. Goodyear EfficientGrip
Cargo
megfelelő jó megfelelő megfelelő jó nagyonjó
3. Pirelli Carrier megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó nagyonjó
4. Nokian cLine megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
5. Continental ContiVanContact 200 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó nagyonjó
6. Maxxis Vansmart MCV3+ elégséges jó elégséges megfelelő jó nagyonjó
7. Kumho PorTran KC53 elégséges megfelelő elégséges megfelelő jó jó
8. Falken Linam Van01 elégtelen megfelelő elégtelen megfelelő jó nagyonjó
9. Uniroyal RainMax3 elégtelen megfelelő elégtelen megfelelő jó nagyonjó
10. Michelin Agilis+ elégtelen megfelelő elégtelen megfelelő jó nagyonjó
11. Fulda Conveo Tour 2 elégtelen jó elégtelen megfelelő jó nagyonjó
12. Nexen Rodian CT8 elégtelen jó elégtelen megfelelő jó jó
13. Sava Trenta 2 elégtelen jó elégtelen megfelelő jó nagyonjó
14. Semperit Van-Life 2 elégtelen megfelelő elégtelen megfelelő jó nagyonjó
15. Hankook Vantra LT elégtelen jó elégtelen megfelelő jó jó
15. Kleber Transpro elégtelen elégséges elégtelen megfelelő jó nagyonjó




nagyon jó kiváló jó megfelelő megfelelő elégséges elégséges elégtelen elégtelen

 

 

Az ADAC 2019 nyárra 16 gyártó abroncsát vizsgálta 185/65R 15 H tartományban. Összességében a tesztjelöltek meggyőző eredményt mutattak. Két esetben is odaítélték a “jó” minősítést és tizennégyszer a “kielégítőt”. A Bridgestone bizonyult a legmeggyőzőbbnek száraz és nedves utakon, csak a kissé zajos abroncsnak találták, így ez zavarja a teljes egyensúlyt. A második helyezett a Vredestein lett, a viszonylag magas futásteljesítményével győzte meg a bírákat.

A nedves tapadás során mutatott gyengeségek szinte minden esetben előjöttek

A kielégítő abroncsmodellek két csoportra oszthatók: hét résztvevőt csak kis mértékben marasztalnak el, mert csak enyhe hiányosságot mutatnak, többségében nedves útviszonyok mellett: Goodyear, Firestone, Kumho, Maxxis és Toyo.

A Michelin száraz úton tanúsít hosszabb féktávolságot, a Continental pedig kopássállóság tekintetében mutatott gyenge eredményt.

A második csoport képviselőinél - Semperit, Giti, Petlas, Hankook és Pirelli- szintén hiányzik a meggyőző eredmény nedves útviszonyok között. Azonban ezek a hátrányok az előző csoport tagjaihoz képest sokkal hangsúlyosabbak. Bár a Linglong gyártó csak kis gyengeségeket mutat száraz és nedves úton, a kopásvizsgálatban mért kilométer jelentősen alacsonyabb, mint a versenytársainak.

ADAC 2019 tippek nyári gumiabroncs vásárlásához:

Az egyes gumiabroncsok egyedi szempont szerinti értékelésének figyelembe vétele is nagyon fontos a vásárlás előtti döntéshelyzetekben.

  • Aki kiegyensúlyozott teljesítményre vágyik minden téren az elsősorban válasszon Bridgestone-t, másodsorban Vredesteint.
  • Az alacsony kopás és magas futásteljesítmény kedvelőinek a Michelin-t vagy a Vredestein gyártókat javasolja az ADAC.
  • A száraz és nedves úton tanúsított jó eredmény, a nagyobb kopásarány figyelembevételével ugyan, de a Continentalt javasolja.
  • Az alacsony üzemanyag-fogyasztás a Maxxis előnye, de a nedves útviszonyok közötti gyengébb eredményeit is szem előtt kell tartani.

185/65R15 H ADAC 2019 nyárigumi teszt eredmények (ADAC, 2019)


  Márka mintázat ADAC minősítés Száraz út Nedves út Zajszint / Komfort Üzemanyag fogyasztás Kopás
1. Bridgestone Turanza T005 jó nagyonjó jó megfelelő jó jó
2. Vredestein Sportrac 5 jó jó jó jó jó nagyonjó
3. Michelin Crossclimate+ jó megfelelő jó megfelelő jó nagyonjó
4. Goodyear EfficientGrip Performance megfelelő jó megfelelő megfelelő jó jó
5. Firestone Roadhawk megfelelő nagyonjó megfelelő megfelelő jó jó
6. Kumho Ecowing ES01 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
7. Maxxis Mecotra 3 megfelelő jó megfelelő jó nagyonjó jó
8. Toyo Proxes CF2 megfelelő jó megfelelő jó jó jó
9. Continental ContiPremiumContact 5 megfelelő jó jó jó jó megfelelő
10. Falken Ziex ZE310 Ecorun megfelelő jó megfelelő megfelelő jó nagyonjó
11. Semperit Comfort-Life 2 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
12. Giti GitiSynergy E1 megfelelő megfelelő megfelelő jó jó jó
13. Petlas Imperium PT515 megfelelő megfelelő megfelelő megfelelő jó jó
14. Hankook Kinergy Eco 2 megfelelő jó megfelelő jó jó jó
15. Pirelli Cinturato P1 Verde megfelelő jó megfelelő jó jó jó
16. Linglong Green-Max HP010 megfelelő megfelelő megfelelő jó jó megfelelő

nagyon jó kiváló jó megfelelő megfelelő elégséges elégséges elégtelen elégtelen
Webáruház készítés